أنا لزق اتشال خمسين مرة

من فوق خمسين نوتة وكشكول

وإتساب في الهوا عريان برة

ف نشف .. مبقاش يلزق على طول

- هو انت تطول ؟
قاللي الدرويش
مش عايز أطول .. أنا عايز أعيش

-إنتا اللي فهمت الزهد بلاء
إزاي هزهد في حاجات معييش ؟

-ياحمار دي فضيلة الاستغناء
وانا كنت استغنيت بمزاجي ؟

أنا اسمي يئست ومستغنتش

إيه الزهد ف إني أمّا آجي

أشتري مابَجبيبش عشان ملقتش ؟


فيه فرق مابين صبر العاجز

علشان مبقاش حاجة في إيده

وبين واحد أصلاً مش عايز

غير زي ما بس يعوز سيده

صدّقني أنا زاهد بالصدفة .. أو من غير قصد

أنا طاير آه .. لكن علشان مش لاقي الأرض

صدقني أنا كان نفسي أتعلّق .. في حاجات ياما

وأعيش إحساس إن أنا فعلاً من غيرها هموت

أنا عارف اعيش

من غير ما احتاج إني أقرا الوقت

من غير ولا واحد .. م اللي أنا أعرفهم دلوقت

أنا أعرف اعيش من غير اسمي

أو سنتوف برّة حدود جسمي

ومن غير السلسلة والمفاتيح

ومن غير ولا واحد من أهلي

ومن غير سارة

ومن غير البنت اللي أنا نفسي أجيب منها ولاد

ومن غير فيزا البنك الأهلي

وهشوف من غير النضّارة

عايز هَوا بس .. وميّة .. وزاد


كل يومين .. بَكْبَر وارمي حاجات

واكتشف إن أنا كان ممكن أعيش

من غيرهم أصلاً م الأول

معرفش بقى اليأس اتحوّل

وقلب على زُهد ..

ولا ده جين صوفي من الأول مش محتاج جهد ؟!


علّيت صوتي وقلتله ماترد ..

الدرويش أصلاً مش موجود

الجامع فاضي ومِتغيّر

فيه عيل شبهي وانا صغير

شايل بلطة وبيـهد عمود

مش عارف احرّك رجليّا

ومش عارف أصرّخله يبطل

صوت دف بيعلى وبيقرب

دقات ورا بعض

وعمود الجامع بيشقق

وبيعمل أصوات زي الرعد

العيل بيسرّع أكتر

زي المسعور

أكتر أكتر أكتر أكتر ..


في نور ضارب في عنيّا

وألوان بتدور ..

كل اللي أعرفهم حواليّا

السقف خلاص كله بيتهد

فجأة مفيش في الجامع ولا حد

وبحسس على وشي كويس

وبشوف الدم

وببص لفوق .. !!

السما باينة منورة جداً

ومفيش عصافير !


فيه ناس واقفين

شايلين في حاجات

ناس غيرهم شايلين بني آدمين

فيه ناس منهم شبه العِيلة

ومفيش غيري من غير شيلة

ف محدش عارف غيري يطير

أنا عمّال أترقّى وأطلع

السبورة عمالة تضيع

على مد الشوف .. أنا شايف بيت

و بتمتم بكلام مش واضح ..


فيه صوت بيقول (على فين رايح ؟)

ف بشاور .. ف يقوللي (لوحدك ؟)

ف أضحك وأشاور حواليّا

لولا إني لوحدي ..

ماكنتش جيت ! ..

0 التعليقات

إرسال تعليق